Kasa ve Ortaklar Cari Hesaplarının Düzeltilmesinden Kaynaklı Geçmiş Yıl Zararları

imagesGerek 6111 gerekse 6552 sayılı kanunlarda da tıpkı şimdi gündemde olan 6736 sayılı kanundaki gibi kasa ve ortaklar cari hesaplarının düzeltilmesine ilişkin hükümler mevcuttu.

Bahsedilen her iki kanun döneminde de şirketler bilançolarında yer alan kasa ve ortaklar cari hesaplarını düzeltmek gayesi ile gerekli başvuruları yapıp düzelttikleri tutarları da muhasebe kaydı anlamında 689 Diğer Olağan Dışı Gider Ve Zararlar hesabına kaydettiler.
Her ne kadar ilgili hesap vergi anlamında kanunen kabul edilmeyen bir gider olsa da, gelir tablosundan bilançoya gelindiği zaman o dönemim 580 Geçmiş Yıl Zararları hesabı içerisinde (o yılın karı ile mahsup edilemeyen tutarı) yer aldı ve yer alamaya da devam ediyor.

Devam ediyor çünkü Gelir İdaresi söz konusu hesapta yer alan tutarların geçmiş yıl karlarına mahsubunda dahi stopaj alınacağını söylüyor. Bu nedenle sermaye artışına giden kurumlar, geçmiş yıl karlarını sermayeye ilave ederken bu zararları asla mahsup edemiyor.
Uzunca bir süredir bilançolardan çıkarılmayan bu tutarlar yüzünden bilançolar da sağlıksız bir yapıda görünüyor. Olmayan bir zarar varmış gibi görünüyor.
Konuyu bugüne kadar çok eleştiren olsa da resmi görüş değişmiş değil onun için bilançolarda bahsi geçen zararlar hala duruyor.

Ancak son gelen 6736 sayılı yasa ile söz konusu duruma düşmemek için bir alternatif veriliyor. Söz konusu yasanın tebliğinde yer alan bu alternatife göre, kasa ve ortaklar cari hesaplarını düzeltenler, düzelttikleri tutarları 689 nolu hesap yerine aktifte herhangi bir geçici hesaba kaydedebilecekler.
Tebliğde verilen örnekte 296. Geçici Hesap diye bir hesap kullanılıyor ve hesap açıklamasına da 6736 sayılı Kanun 6/3 md. uyarınca düzeltme hesabı yazıyor.
Geçici (!) olduğu tartışılır olsa da bu hesap işletmelere iki önemli avantaj getiriyor.
Birincisi söz konusu tutarların geçmiş yıl zararları içerisinde görülmesinin önüne geçiliyor, ikincisi aktifim büyüklük olarak değişmemiş oluyor. Finansal açıdan her iki durumda işletme lehine. Ama dediğimiz gibi hesabın gelecekte ne olacağı konusunda diyeceğimiz hiçbir şey yok maalesef.

Her ne kadar ne tekdüzen hesap planına ne de muhasebenin genel ilkelerine uymasa da ben, yukarıda bahsettiğim iki avantajından dolayı 689 nolu hesap yerine 296 hesabın kullanılmasını tavsiye ediyorum.
Çünkü bu hesap her ne kadar fiktif olsa da alternatifi olan 580 nolu hesapta yer alan tutarlar da fiktif ve bir de üstüne mükellefler bu hesaptan kurtulmak için vergi vermek zorundalar.
Acaba geçmiş yıllardan (6111 ve 6552 sayılı kanun) kaynaklanmış ve 580 nolu hesapta bulunan zararların, şimdiki Tebliğde yer alan 296 nolu hesaba ter kayıtla atılması mümkün olabilir mi ?
Geçmiş dönemlerde mükellefe böyle bir alternatif verilmemişti ama şimdi mevcut.

Karlarla mahsubu yapılamayan veya ancak vergi ödemek suretiyle mahsubu yapılabilecek olan 580 nolu hesapta yer alan tutarlar için bu yöntem bir çözüm olabilir mi ?
Düşünmek de fayda var. En azından var olduğunuzu anlarsınız.

Both comments and pings are currently closed.

YORUMA KAPALI

Mevzuat & Sistem Alomaliye | AbaciPark